A duális képzés előnyt ad a munkavállalásnál
Dr. Andó Mátyás egyetemi docens a felsőoktatás és az ipar kapcsolatáról

Szerző és fotó: Merklin Tímea

Mit jelent a felsőoktatás és az ipar kapcsolata egy egyetemi oktató számára? Mivel nyújt többet a duális a hagyományos egyetemi képzésnél? Ezekről a kérdésekről beszélgettünk dr. Andó Mátyással, aki a Nyugat-magyarországi Egyetem Természettudományi és Műszaki Karán a Savaria Műszaki Intézet igazgatóhelyettese, és egyben a duális gépészmérnökképzés gyártástechnológia tanára.

  • Mindig is úgy gondoltam, hogy az egyetemi oktatás adja meg azt a széles látókört, amire szükségem van és mellette kell egy versenyszférás állás vagy állandó jó kapcsolat a gazdasággal, hogy az ember a realitások talaján maradjon. Már az egyetemi tanulmányaim alatt részt vettem tudományos kutatásokban és gyártással foglalkozó vállalatoknál dolgoztam, először készülékszerkesztőként, aztán mérnökként, később a saját cégem ügyevezőjeként. A doktori képzésem alatt, amikor tehettem, külföldre utaztam, hogy más egyetemeken is szerezzek szakmai tapasztalatokat, a leghosszabb időt Belgiumban töltöttem. Úgy gondolom, hogy alapvetően szükség van az egyetem és az ipar egymást kölcsönösen és folyamatosan megújító szoros kapcsolatára. Ez segíti a felsőoktatásban szükséges strukturális váltást, ennek szellemében Szombathelyen a gépészmérnökképzéshez új tananyagokat, új oktatáshoz való hozzáállást vezetünk be. A tantárgyak kialakításánál nélkülözhetetlen a korszerű technológiák bemutatása, amely a duális képzés partnercégeinél, illetve a hazai vállalatoknál már megjelent, hiszen így tudnak versenyképesek maradni a nemzetközi piacon.
  • Mit mondhatunk a szülőknek, szaktanároknak, miért ajánlják gyermekeiknek az egyetemi duális képzést?
  • A duális képzés azt az ellentmondást oldja fel, hogy az alapképzés (BSc) hét szemeszter alatt kellene piacképes tudást átadni. Szerintem ez megfelelő minőségben nem lehetséges, azonban a duális képzésben az oktatási idő megduplázódik, ami már elegendő a minőségi tudás megszerzéséhez. Ráadásul a tanulmányi idő felét a hallgatók ipari környezetben töltik, ahol elsajátíthatják a vállalati munkában már élő, működő gyakorlati tudást, képességeket. Megismerik a lehetőségeket, kreatív, gondolkodó mérnökké tudnak válni, ami jelenleg nagyon keresett, hiszen csak a régióból több mint ezer mérnök hiányzik. A szombathelyi duális gépészmérnökképzésben úgy alakítottuk ki a gyakorlati heteket, hogy az itt tanulók több partnervállalatunk technológiáit, munkakultúráját is megismerhetik, nem csak azét az egyét, amellyel szerződést kötöttek. Vagyis mi nem csak egy cég, hanem a régió számára képzünk mérnököket. Az általunk kiadott diploma valóban piacképes, amellyel a fiatal azonnal el tud helyezkedni, ha végez.
  • Az új tananyagok mellett megújul az egyetemi infrastruktúra is, folyamatos az építkezés két épületben. Milyen tananyagokkal, felszereltséggel várják az ide jelentkező gépészmérnök hallgatókat?
  • Kollégáimmal folyamatosan dolgozunk a tananyagok megújításán. Ennek jegyében például most jelent meg a „Gépipari tűrések, illesztések” című könyvem, amit az internetre is felteszek, mert az a célom, hogy minél több emberhez eljusson, hogy segítséget nyújtson a hallgatóknak és az érdeklődő szakmabelieknek. Az épület felújítások és eszközbeszerzések értéke májusig megközelíti az egymilliárd forintot. Ez az első lépés ahhoz, hogy a hallgatók számára innovatív környezetet teremtsünk. A 80 fővel indítandó évfolyam optimális az oktatáshoz. A kötelező órarendi feladatok mellett a kollégák szánnak időt arra is, hogy segítséget nyújtsanak a lemaradóknak és plusz lehetőségeket adjanak azoknak is, akik valamely területen elmélyülni szeretnének. Az első félévben azt tapasztaltuk, hogy különböző iskolatípusból, különböző előképzettséggel (középszintű vagy emeltszintű érettségivel) érkeztek hallgatók. A gépész szaktárgyakhoz fontos a matematika, a fizika, mert minden ezekre épül. Ezért tervszerűen próbáljuk mielőbb azonos szintre hozni őket, hogy ne a szakmai tárgyaknál merüljenek fel alapozási problémákból fakadó hiányok. Ezért indult egy ingyenes matematika kurzus, amely a középiskolás végzősöket készíti fel az érettségire, és egyben az egyetemi tanulmányokra. Ezt az „előképzést” jövőre is szeretnénk indítani. A hozzánk bekerülő hallgatók ősztől további segítséget kapnak a felzárkóztató órákon. Az a célunk, hogy aki akar, nálunk tudjon tanulni!

Linkek:

Kapcsolódó hírek: