DOI: 10.17836/EC.2014.1.107


"Underground vendéglátás": Budapest új attrakciói, a romkocsmák

"Underground Hospitality" – Ruin-Pubs: The New Attractions of Budapest


Gábor Diána


Dolgozatomban a budapesti romkocsmákat vizsgáltam. Célom a romkocsma-jelenség és közönségük elfogulatlan bemutatása volt. Saját meghatározásom szerint romkocsmának tekinthető az a szórakozóhely, amely régi, legalább 50 éves épületben található, tágas-tagolt terekkel, szezonálisan használható kerthelységgel működik és otthonias lezserséget árasztó hangulattal rendelkezik. Berendezésük leginkább a 70-es, 80-as évek dizájnjára hasonlít, a nyitási alapkoncepció, hogy minél kevesebb pénzből, minél hangulatosabb helyet teremtsenek. A romkocsmák közönségét vizsgálva két csoportot különböztettem meg: kül- és belföldieket. A magyar közönség egy jól körülhatárolható szegmenst ölel fel: leginkább a 21 és 32 év közötti, értelmiségi, jó anyagi körülményekkel rendelkező fiatalok köreiben kedveltek ezek a szórakozóhelyek.

Kulcsszavak: romkocsma, Budapest, szórakozás, turizmus, vendéglátás, termékfejlesztés
JEL kódok: R00

As a result of my research I experienced the following: The ruin-pubs are located in Budapest, and they are situated mainly in the downtown. According to my own definition: Ruin-pub is a pub or club in an at least 50 year old building that has a certain history, spacious rooms, and a garden or yard which can be used in any season. The furnishing is usually similar to the 70s and the 80s design. The idea is to open a pub, which has an intimate and unique atmosphere from a small budget. Even though these places are renovated from time to time, they intent to keep the original atmosphere and style. Based on my observations we can definitely claim that they are very popular among the foreigners as well. The guests can be divided into two groups: Hungarians and Foreigners or Exxpats. The typical Hungarian guest is a 21- 32 years old and is in favourable financial situation. As the owner of Corvin-tető said: „Nothing has sense without putting your heart in it”. This sentence made me clear that the success of the ruin-pubs is due to the atmosphere which entering these places makes us feel to be at home and in family.

Keywords: ruin-pubs, Budapest, night life, tourism, entertainment, product Development
JEL Codes: R00


A tanulmány letöltése / Full text download